Tuotteet
Ei hakutuloksia
Kaikki hakutulokset
Sisältö
Ei hakutuloksia
Kaikki hakutulokset
13.2.2019

Lappset siirtyy vaiheittain sähkötrukkeihin Rovaniemen tehtaalla

Sähkötrukit rivissä II oikealla Törmänen Kimmo Nisula Kauko Alasuutari Jouko ja Laine Timo  11 02 2019.jpg Lappsetin Rovaniemen tehtaan dieselkäyttöiset trukit vaihtuvat vaiheittain sähkökäyttöisiin trukkeihin, joita on jo kuusi käytössä. Käyttökokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Kuljettajat arvostavat erityisesti sähkötrukkien työergonomiaa, päästöttömyyttä, hiljaista käyttöääntä, vähäistä tärinää ja talvella erityisesti ohjaamon lämpöä.
Nisula Kauko uuden sähkötrukin ohjaimissa Alasuutari Jouko Törmänen Kimmo ja Laine Timo 11 02 2019.jpg Kauko Nisula on mieltynyt sähkötrukin toimivuuteen. Kuvassa vasemmalta myös JKT-Vuokratrukit Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Törmänen, Berner Oy, Koneet-osaston myyntipäällikkö Timo Laine ja Lappsetin Jouko Alasuutari.

Lappset Group Oy on ottanut käyttöön kuusi sähkökäyttöistä trukkia Rovaniemen tehtaalla. Tavoitteena on vaiheittain siirtyä pois dieselkäyttöisistä trukeista. Muutos on osa Lappsetin vastuullisuustoimintaa ja tukee kestävää kehitystä.

Sähkötrukkeihin siirtyminen vähentää hiilidioksidipäästöjä, parantaa ilman laatua tuotantolaitoksen sisätiloissa ja edistää trukinkuljettajien työhyvinvointia ergonomisesti suunnitellun ohjaamotilan ansiosta. Lisäksi vaihto polttomoottorikäyttöisistä trukeista sähkökäyttöisiin tuo kustannussäästöjä, koska sähkötrukin käyttö on käytännössä puolta edullisempaa kuin polttoainevetoisen työkoneen.

- Ajatus sähkötrukkeihin siirtymisestä syntyi jo kesällä 2017. Ensimmäinen koekäyttöön otettu trukki saapui saman vuoden marraskuussa aihiotuotantoon Reijo Sääskilahden testattavaksi, kertoo kiinteistöistä vastaava Jouko Alasuutari.

Sääskilahden tekemän koekäytön perusteella dieselkäyttöisiä trukkeja on vaihdettu tähän mennessä kuusi sähkömoottorilla toimiviin.

- Minulle tuli yllätyksenä se, miten paljon työssäjaksaminen parantui, kun dieseltrukista tuleva pakokaasu-, pöly- ja meluhaitta jäivät pois, Reijo Sääskilahti kuvailee työympäristön laadun muutosta.

Samaan yhtyy myös Mika Reijonen, joka ajaa trukkia tuotannon tilassa.

- Kun saimme vielä kuorma-autojen käyttämät talvipinnoitteet trukkien renkaisiin, niiden ajettavuus sisätiloissa ja usein liukkailla talvikeleillä parantui huomattavasti. Myös trukin aiheuttama tärinä vaimentui, Mika Reijonen kuvailee muutosta.

Sähkötrukin akku kestää kokonaisen työvuoron jopa yli 30 asteen pakkasessa

Lappsetin Rovaniemen tehdas sijaitsee arktisissa olosuhteissa, kun ulkolämpötila laskee talvella ajoittain alle 30 pakkasasteen. Se vaatii tavaravirtaa sisä- ja ulkotiloissa kuljettavilta trukeilta kestävyyttä ja toimintavarmuutta.

- Uudet sähkötrukit on suunniteltu ja valmistettu Suomessa sekä testattu Pohjolan ilmasto-olosuhteissa. Vastapainotrukki, kuten nämä Lappsetin hankkimat sähkötrukit ovat, on erittäin ympäristöystävällinen ja ketterä työkone, jossa ohjaamon työergonomia tukee pitkäaikaista käyttöä, Timo Laine trukkeja maahantuovalta Berner Oy:n Koneet –osastolta taustoittaa.

Trukissa olevan akun vaihto käy yhtä nopeasti kuin dieseltrukin tankkaus.  Akku kestää pakkaskelienkin aikaan kokonaisen työvuoron ajan. Akkujen latauspisteitä on sijoitettu eri puolille tehdasta.

Ohjaamon työergonomia ja turvallisuus

Ohjaamon työergonomiaan on panostettu. Trukin ilmajousitettu istuin vähentää selän kuormitusta ja joustaa ajettaessa sisätiloista ulos ja päinvastoin. Hydraulinen paineakku säästää kuormaa ja energiankulutusta. 

Toiminnanohjausjärjestelmään liittyvä tietokone sijoittuu ohjaamossa hydrauliikalla toimivan joustavan istuimen viereen ja sen korkeus on trukkikuskin säädettävissä. Näin trukinkuljettajan on helppo seurata työvirtaa näyttöpäätteeltä.

Sähkötrukin etuna on talvella lisäksi sen erinomainen sisälämmitys, joka tekee ohjaamossa työskentelystä miellyttävän paukkupakkasillakin.

- Lappsetin tekemien testien avulla saimme arvokasta tietoa sähkötrukin kehittämiseen sekä sen kestävyyteen ja käytettävyyteen ankarissakin talviolosuhteissa. Esimerkkinä rengaspinnoitteen vaihtaminen kuorma-autoissa käytettävään pinnoitteeseen paransi ajettavuutta. Sähkötrukin ollessa lähes äänetön, käyttöturvallisuutta parannettiin asentamalla trukkiin bluespot-valaisin sekä peruutussummeri, JKT-Vuokratukit Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Törmänen kertoo.

Sähkötrukin käyttöoikeuksia voidaan määrittää ohjaajakohtaisilla PIN-koodeilla, mikä ennaltaehkäisee trukkien luvattoman käytön.

Lappset Group Oy:llä käytössä olevat Mitsubishi-trukit on vuokrattu JKT- Vuokratrukit Oy:ltä täydellä palvelulla. Mitsubishi trukkien maahantuojana toimii Berner Oy, Koneet-osasto.

Rovaniemen tehtaalla on tällä hetkellä käytössä parisen kymmentä trukkia, joista kuusi on jo vaihdettu sähköenergialla toimiviin koneisiin. Jouko Alasuutarin mukaan Lappset tulee siirtymään sähkökäyttöisiin trukkeihin vaiheittain tulevien vuosien aikana.

#vastuullisuus #ympäristö #työhyvinvointi