Tuotteet
Ei hakutuloksia
Kaikki hakutulokset
Sisältö
Ei hakutuloksia
Kaikki hakutulokset

Mistä motivaatio liikkumiseen?

Bloggaaja ja hyvinvointialan yrittäjä Oona Tolppanen kirjoittaa motivaatiosta.

Mietimme toisinaan, mistä saisimme motivaation liikuntaa kohtaan. Ulkona sataa, on kylmä ja tuulee; ”En jaksa mennä liikkumaan!” – on helppo valita, mutta joskus on hyvä haastaa omaa mieltä ja tehdä ihan päinvastaisesti. Lopussa kiitos seisoo ja varmasti on hyvä fiilis, kun on taistellut lenkin rankkasateessa läpi.

Motivaatiomme voidaan jakaa kahteen osaan:

 

Sisäisessä motivaatiossa motivaation lähde on meissä sisäisesti syntynyt. Toimimme omasta tahdosta ilman ulkopuolisia palkkioita tai pakotteita ja koemme iloa omasta tekemisestä, esim. juuri liikunnasta. Sisäinen motivaatio on yleensä kestävämpää ja pysyvä motivaation lähde.

Ulkoisessa motivaatiossa motivaatio on riippuvainen meidän ympäristöstä, motivaatio on lähtöisin muusta kuin meistä itsestä. Emme välttämättä koe iloa pelkästä toiminnastaan eikä meillä ole vaikka liikuntaa kohtaan motivaatiota. Toiminta voi pohjautua palkkioiden saavuttamiseen, esim. hyvän palautteen saamiseen tai tulokseen. Ulkoinen motivaatio on usein lyhytkestoista ja päättyy aina, kun tavoite on saavutettu. Esimerkkinä vaikka laihdutus, jossa motivaatio voi lopahtaa heti, kun tavoitepaino on saavutettu.

 

Pohdi tarkemmin näitä, kun haluat motivoida itseäsi liikkumaan:


Miksi haluan liikkua? Mikä pitää minut liikkeellä, ja mitä merkitystä liikunnalla on minulle? Jos tavoite on vain ulkonäkö tai yksittäinen tulos, on motivaatiota vaikea pitää yllä. Yritä löytää perimmäinen syy liikkumiseen, onko se sitten terveempi elämä ja jaksaminen vaikka lasten kanssa tai kivuista ja säryistä pois pääseminen tai ihan yleisen vireystason kohottaminen.

Motivaatiota voivat myös häiritä liian suppeat suuntaviivat, ja se, että emme pääse itse vaikuttamaan omaan liikkumiseen, jolloin motivaatio voi loppua. Pakonomainen liikkuminen muiden ehdoilla vie harvemmin motivaatiota eteenpäin. Emme voi liikkua muiden kuin itsemme takia! 
Liikunnan pitäisi olla nautinnollista ja lisäksi jokaisen omaehtoista, jotta sitä jaksaa tehdä päivittäin. 

Motivaatioon vaikuttaa myös se, että luotammeko itseemme ja omiin kykyihimme. On tärkeä uskoa siihen, mitä tekee. Positiivinen dialogi itsensä kanssa tekee usein hyvää, kun tuntuu siltä, ettei jaksa. Silloin on hyvä vähän haastaa omaa mukavuusaluetta, ja päättääkin, että nyt jaksetaan! Paremman itseluottamuksen kautta saavutamme usein liikunnan osaksi elämäntapaamme. Kun epäonnistumiset muuttuvat negatiivisesta kokemuksesta oppimiseksi, ja pystymme olemaan itsellemme armollisia, eivät pienet alamäet laske motivaatiota nollaan. Jokainen tietää, että joskus ei liikkuminen tunnu hyvältä, eikä aina tarvitsekaan. Kun osaa lukea ja luottaa itseensä, pystyy väsymyksen tunteet hyväksymään.

Motivaation ylläpitäminen vaatii uskoa itseensä. Ei ole olemassa väärää liikunnallista tavoitetta. Jokainen meistä omaa vahvuudet ja heikkoudet. Vahvuuksien treenaaminen on usein kaikista mielekkäintä, mutta myös heikkouksien treenaamiseen pitäisi löytyä motivaatiota, kun haluemme edistää monipuolisesti terveyttä ja hyvinvointiamme. 

Aloita välitavoitteista kohti jotain isompaa tavoitetta. Kukaan ei voi sormia napsauttamalla saavuttaa päätavoitetta vaan pienet välistopit ovat hyvä suuntaviiva eteenpäin ja pitävät motivaatiota yllä. 

Välitavoitteiden ei tarvitse olla radikaaleja vaan esimerkiksi viikoittainen arkiliikunnan lisääminen on hyvä välitavoite kohti isompaa tavoitetta, joka voisi olla kokonaisvaltainen hyvinvointi. 

Päätös pitää tapahtua itsessä! Niin kuin aiemmin sanoinkin: emme liiku muiden takia, emme tee asioita muita varten. Itsestä pitää löytyä motivaatio ja suunta sekä sen suunnan löytämiseksi pitää tietää, että miksi tätä oikeasti haluan.

 

Lue muita Oonan kirjoittamia blogeja:

Street Workout - ohjeet ja liikevariaatiot aloittelijalle

Miten, miksi, missä ja milloin meidän olisi hyvä venytellä?

Kehonpainoharjoittelu Lappsetin liikuntapuistoissa tuo lisäarvoa treeneihin

Oona Tolppanen
Oona Tolppanen
Urheilija, Yrittäjä, Personal trainer, Optimal Performance Coach & Liikunnanohjaaja AMK
"Festina Lente"
www.fitoona.com
Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat ensimmäisten joukossa tietoa leikkiä, liikuntaa ja ulkotiloja koskevista aiheista sekä muista Lappsetin ajankohtaisista tiedotteista. 

Käytämme kerättyä sähköpostiosoitetta markkinoinnin kohdentamisessa ja palvelujen kehittämisessä.
Lue lisää EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesta tietosuojaselosteestamme.

Mikäli kiinnostuit, liity alla postituslistallemme!

Katso valmiita kohteita
FITNESS_081210M_BACKNABS.jpg
Lampipuisto Tampere

Tampereen Lampipuisto on suunniteltu koko perheen käyttöön.

Lue lisää
Reference_Finland_Oulu_Fitness_2015.jpg
Hiironen Oulu

Hiirosen sporttipuisto Oulussa on jokaisen lenkkelijän unelmakohde. Puistossa voi suorittaa rankan treenin tai palautua pitkästä lenkistä venyttelemällä ja rentoutumalla.

Lue lisää
Reference_Finland_Tampere_Fitness_2015_GoGo.jpg
GoGo City Kuntosalin terassi

Suomen kesä ja terassi. Tampereella terassi sai aivan uuden merkityksen, kun GoGo City –kuntosali rakensi Suomen ensimmäisen terassikuntosalin keskustan ytimessä olevan liikuntakeskuksensa katolle.

Lue lisää
Tutustu liikuntavälineisiin