Liikunta ja henkinen hyvinvointi

Liikkumisen ilo tulisi löytää sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista. Fitness- bloggaaja Oona Tolppanen painottaa henkisen hyvinvoinnin merkitystä osana liikuntaa ja harjoittelua.

Miksi me liikumme? – Koska se edistää terveyttä ja parantaa hyvinvointiamme. Isossa roolissa kuitenkin näyttäytyy myös henkinen hyvinvointi ja jaksaminen. Liikunta vapauttaa endorfiinia, ja saa aikaan mielihyvää. Koemme hyvän olon tunnetta, kun liikumme ja sitä kautta myös henkinen hyvinvointimme paranee.  Lisäksi tietoisuus omasta hyvästä fyysisestä kunnosta parantaa myös omaa henkistä hyvinvointia. Tunnemme itsemme vahvemmaksi ja terveemmäksi, jolloin oma fiilis kohenee ja henkinen hyvinvointi paranee. 
Jos liikkuminen on liian stressaavaa, liiallista suorittamista ja jatkuvaa kovalla tempolla tekemistä, voi liikunnan tuoma positiivinen vaikutus kääntyä negatiiviseksi. Kukaan ei jaksa pyrkiä jatkuvasti vain suorituskeskeiseen tekemiseen, vaan liikunnasta pitää voida myös nauttia. Liian stressaava liikunta heikentää henkistä hyvinvointia ja vaikuttaa negatiivisesti myös fyysiseen hyvinvointiin. Elimistömme ei tunnista, miksi stressaamme ja mikä stressin aiheuttaa. Mikäli työ- tai kotiasiat stressaavat ja lisäksi teemme elimistölle liian kovia treenejä, voivat stressitasot nousta hetkessä taivaisiin. Ongelma ilmenee väsymyksenä eikä elimistö pääse palautumaan. Mieliala heikkenee, suorituskyky huononee eikä mistään meinaa tulla mitään. Olisi tärkeä ymmärtää tasapaino liikunnan ja kaiken muun välillä, jottemme pusertaisi kaikkea sata lasissa.  
Liikunta saa arjen kiireet unohtumaan hetkessä. Kun teemme jotain, mikä vaatii hyvää keskittymistä, emme edes mieti muuta kuin vaikka kyseistä liikettä. Taas esimerkiksi kevyemmillä lenkeillä on aikaa ajatella, sekä ehkä selventää omia ajatuksia ja tätä kautta vähentää stressitasoja. Liikuntamuoto kannattaakin valita välillä tietoisesti omaa muuta arjen ”hässäkkää” tasoittaakseen. Jos kaipaa ajatuksien viemistä ihan johonkin muuhun, suosittelen tarkkuutta ja keskittymistä vaativaa liikuntaa ja kun taas haluaa aikaa ajatella, voi olla parempi tehdä jotain tasatempoista, esimerkiksi: lenkkeily tai pyöräily, joiden aikana on enemmän aikaa selventää omia ajatuksia.
Liikunnan ja henkisen hyvinvoinnin tukena kannattaa olla liikkumista ryhmässä. Liikunnan ilo usein kertaantuu, kun liikumme yhdessä. Toisten kannustus ja hyvä ilmapiiri parantavat jokaisen henkilökohtaista suoritusta sekä ryhmällä on suuri vaikutus madaltaa kynnystä liikkumaan. Ponnistakaa itsenne lisäksi myös joku toinen liikkumaan, niin laitatte liikunnan ja henkisen hyvinvoinnin kiertämään.
Oona Tolppanen
Oona Tolppanen
Urheilija, Yrittäjä, Personal trainer, Optimal Performance Coach & Liikunnanohjaaja AMK

http://www.fitoona.com/
Katso lisää valmiita kohteita
Tarvitsetko apua?